Menu
KURUMSAL YÖNETİM VE UYUM

İş Leasing, paydaşlar ile arasındaki hak ve sorumluluklarını hesap verebilirlik, eşitlik, şeffaflık ve sorumluluk anlayışıyla yürütmektedir.

İş Leasing, başta pay sahipleri olmak üzere, çalışanları, müşterileri ve diğer tüm paydaşlar ile arasındaki hak ve sorumluluklarını, kurumsal yönetim anlayışının evrensel unsurları olan hesap verebilirlik, eşitlik, şeffaflık ve sorumluluk anlayışıyla etkin bir yönetim ve denetim çerçevesinde yürütmektedir.

Şirket, gerekli tüm politika ve önlemleri uygulamalarına dâhil ederek, Kurumsal Yönetim İlkeleri’nde yer alan zorunlu maddelerin tamamına uyumlu bir şekilde faaliyet göstermekte, SPK’nın Kurumsal Yönetim Tebliği çerçevesinde sorumluluklarını ve uyum seviyesini Kurumsal Yönetim Uyum Raporu aracılığıyla beyan etmektedir. SPK’nın 10 Ocak 2019 tarih, 2/49 sayılı kararı gereğince; II-17.1 sayılı Kurumsal Yönetim Uyum Raporlaması, Kamuyu Aydınlatma Platformu (KAP) üzerinden Kurumsal Uyum Raporu (URF) ve Kurumsal Yönetim Bilgi Formu (KYBF) şablonları kullanılarak hazırlanmıştır. İlgili raporlamalara www.kap.org.tr/tr/sirket-bilgileri/ozet/988-is-finansal-kiralama-a-s adresinden ulaşılabilir.

İş Leasing’de Yönetim Kurulu, Üst Yönetim ve Şirket’in diğer çalışanlarınca etkilenen operasyonların verimliliği ve etkinliği, raporlamaların güvenilirliği, yasa ve düzenlemelere uyum hedeflerine ulaşılması açısından, İç Denetim Bölümü ile İç Kontrol, Risk Yönetimi, Uyum ve Mevzuat Bölümü makul bir güvence sağlamaktadır. İç Denetim Bölümü ile İç Kontrol Risk Yönetimi, Uyum ve Mevzuat Bölümü tarafından gerçekleştirilen denetimler; sürdürülebilirlik yönetimi kapsamında tanımlanan süreçlerin ilgili mevzuat ile Şirket içi politika, ilke ve hedeflere uyumunu iç denetim standartlarını da göz önünde bulundurarak yapılmaktadır. Denetim faaliyetlerinde, rüşvet ve yolsuzlukla mücadeleyi de içeren bir kapsamda, dönemsel ve riske dayalı olarak incelemeler yürütülmektedir. Regülasyonlara uyum ile ilgili faaliyetlerinin takibi, İç Kontrol, Risk Yönetimi, Uyum ve Mevzuat Bölümü tarafından yerine getirilmektedir. Bölüm yönetmeni aynı zamanda yasal “Uyum Görevlisi” olarak görev yapmakta ve Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun ve ilgili mevzuat çerçevesindeki görev ve sorumluluklarını Şirket Politikası ve Uyum Programı kapsamında yerine getirmektedir. Şirket’in maruz kaldığı risklerin mevzuatın öngördüğü sınırlarda ve Şirket’in temel stratejilerine uygun olması esas olup, risk süreçleri, Yönetim Kurulu tarafından onaylanan dâhili düzenlemelere ve Şirket’in tabi olduğu mevzuatlara uygun olarak yürütülmektedir. Faaliyetler sırasında karşılaşılabilecek riskler “Şirket Risk Kataloğu” aracılığıyla tanımlanarak sınıflandırılmaktadır.

İş Leasing, etkin kurumsal yönetim uygulamaları paralelinde BİST Kurumsal Yönetim Endeksi’ne dâhil edilmiştir. Saha Kurumsal Yönetim ve Kredi Derecelendirme A.Ş. firması tarafından 2020 yılında gerçekleştirilen derecelendirme çalışması neticesinde, Şirket’in kurumsal yönetim ilkelerine verdiği önem, bunu sürekli ve dinamik bir süreç olarak yürütmekteki istekliliği ve bu doğrultuda bir önceki derecelendirme notunun tahsis edilmesinden bu yana geçen süre içinde gerçekleştirilen iyileştirmeler göz önüne alınarak, kurumsal yönetim derecelendirme notu 10 üzerinden 9,21 (%92,13) olarak belirlenmiştir.

Kurumsal Yönetim Derecelendirme Notu (2020) 9,21

İş Leasing’de pay sahipliği haklarının kullanılmasında mevzuata, esas sözleşmeye ve diğer iç düzenlemelere uyulmaktadır ve bu hakların kullanılmasını sağlayacak önlemler alınmıştır. Şirket’in, pay sahipleri ile ilişkileri, Yatırımcı İlişkileri Bölümü tarafından yürütülmektedir. Şirket’in kamuya açıklanmış bir kâr dağıtım politikası mevcut olup, hisse devrinde kısıtlama bulunmamaktadır. Oy hakkının kullanılmasını zorlaştırıcı uygulamalardan kaçınılmakta ve sınır ötesi de dâhil olmak üzere her pay sahibine oy hakkını en kolay ve uygun şekilde kullanma fırsatı sağlanmaktadır.

Şirket içerisinde kamunun aydınlatılması ve bilgilendirme politikasının izlenmesi, gözetimi ve geliştirilmesi 3 bağımsız üyenin bulunduğu 9 kişiden oluşan Yönetim Kurulu’nun yetki ve sorumluluğu altındadır. Yönetim Kurulu bünyesinde Kurumsal Yönetim, Denetim ve Riskin Erken Saptanması Komiteleri görev yapmaktadır. Üç Yönetim Kurulu üyesi ve Yatırımcı İlişkileri Bölümü Yöneticisi’nden oluşan Kurumsal Yönetim Komitesi Şirket’in Kurumsal Yönetim İlkeleri’ne uyumunu izlemekte ve bu konuda Yönetim Kurulu’na öneriler sunmakta olup bilgilendirme fonksiyonunun koordinasyonunu ise Yatırımcı İlişkileri Bölümü üstlenmektedir.

İş Leasing bünyesinde pay sahipleri ile ilişkilerin düzenli bir şekilde yürütülmesi, yatırımcı sorunlarının en verimli şekilde çözüme kavuşturulması amacıyla Yatırımcı İlişkileri Bölümü oluşturulmuştur ve bölümün faaliyetleri düzenli olarak Yönetim Kurulu’na ve Kurumsal Yönetim Komitesi’ne raporlanmaktadır.

Öncelikli konuların takibi için, iç kontrol ve iç denetim faaliyetleri kapsamındaki çalışmaların gözetimi, değerlendirilmesi ve yönlendirilmesi Denetimden Sorumlu Komite tarafından yürütülmektedir. Denetimden Sorumlu Komite kanalıyla Yönetim Kurulu’na bağlı olarak faaliyet gösteren İç Denetim Bölümü ve İç Kontrol Risk Yönetimi, Uyum ve Mevzuat Bölümü, risk kültürünün Şirket genelinde oluşturulması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesine katkıda bulunmaktadır. Denetimden Sorumlu Komite, iç kontrol sisteminin etkinliği ve iç kontrol faaliyetlerinin sonuçlarını, İç Denetim Bölümü ve İç Kontrol Risk Yönetimi, Uyum ve Mevzuat Bölümü tarafından hazırlanan raporlar vasıtasıyla dönemsel olarak değerlendirmekte, söz konusu raporlarda yer alan bulgulara yönelik olarak alınması gereken önlemlere ilişkin önerilerini Yönetim Kurulu ile paylaşmaktadır.

Her yıl sonunda hazırlanan denetim planı çerçevesinde, iki yılda bir tüm bölümler, üç yılda bir tüm şubeler denetime tabi tutulmakta olup ek olarak mevzuat uyum denetimleri yapılmaktadır. Üç bağımsız üyeden oluşan Denetimden Sorumlu Komite’ye üç ayda bir rapor iletilmektedir. 2020 yılında toplam 17 adet iç denetim çalışması yürütülmüş ve denetim raporları Denetimden Sorumlu Komite’nin ve Yönetim Kurulu’nun bilgisine sunulmuştur.

Komiteler 2020 yılı içerisinde 4 defa toplanmış olup 4 adedi Uyum Görevlisi tarafından, 4 adedi Finansal Yönetim Bölümü tarafından olmak üzere Yönetim Kurulu’na toplamda 8 adet rapor sunulmuştur.

Dönem içinde şirketin kamu idareleri tarafından yükümlü tutulduğu herhangi bir uygulama söz konusu olmamıştır.

GRI 102-11, 102-15, 102-16, 102-17, 102-18