İş Leasing; kurumsal faaliyetlerinde etik, şeffaf, sorumlu, sürdürülebilir, adil ve hesap verilebilir bir yönetim anlayışını ödün vermeden takip etmeyi değer zincirinde fark yaratan özelliklerden biri olarak benimsemiştir. Kurumsal yönetim modelini ve süreçlerini Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) tarafından belirlenmiş olan Kurumsal Yönetim İlkeleri ile Sürdürülebilirlik İlkeleri Uyum Çerçevesi’ne yüksek uygunlukla yürütmekte olan İş Leasing, gelecek hedeflerini ve sürdürülebilirlik önceliklerini biçimlendirirken kurumsal yönetim gücünü tüm değer zincirine iyi uygulamalarla yansıtmayı önemsemektedir.
İş Leasing, başta pay sahipleri olmak üzere, çalışanları, müşterileri ve diğer tüm paydaşlar ile arasındaki hak ve sorumluluklarını, kurumsal yönetim anlayışının evrensel unsurları olan hesap verebilirlik, eşitlik, şeffaflık ve sorumluluk anlayışıyla etkin bir yönetim ve denetim çerçevesinde yürütmektedir. Kurumsal Yönetim İlkeleri ve denetim mekanizmalarıyla güven veren yüksek kurumsal yönetim uyum düzeyi, İş Leasing’de kurum kültürü olarak benimsenmiştir.
Şirket, gerekli tüm politika ve önlemleri uygulamalarına dâhil ederek, Kurumsal Yönetim İlkeleri’nde yer alan zorunlu maddelerin tamamına uyumlu bir şekilde faaliyet göstermekte, SPK’nın Kurumsal Yönetim Tebliği çerçevesinde sorumluluklarını ve uyum seviyesini Kurumsal Yönetim Uyum Raporu aracılığıyla beyan etmektedir.
İş Leasing bünyesinde faaliyet gösteren İç Denetim Bölümü ile İç Kontrol, Risk Yönetimi, Uyum ve Mevzuat Bölümü, operasyonların verimliliği, etkinliği, raporlamaların güvenirliği ile yasa ve düzenlemelere uyum açısından makul bir güvence sağlamaktadır. İç Denetim Bölümü ile İç Kontrol Risk Yönetimi, Uyum ve Mevzuat Bölümü tarafından gerçekleştirilen denetim ve kontroller; sürdürülebilirlik yönetimi kapsamında tanımlanan süreçlerin ilgili mevzuat ile Şirket içi politika, ilke ve hedeflere uyumunu iç denetim standartları da göz önünde bulundurularak yapılmaktadır. Denetim faaliyetlerinde, rüşvet ve yolsuzlukla mücadeleyi de içeren bir kapsamda, dönemsel ve riske dayalı olarak incelemeler yürütülmektedir. Regülasyonlara uyum ile ilgili faaliyetlerin takibi, İç Kontrol, Risk Yönetimi, Uyum ve Mevzuat Bölümü tarafından yerine getirilmektedir. Bölüm yöneticisi aynı zamanda yasal “Uyum Görevlisi” olarak görev yapmakta ve Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun ve ilgili mevzuat çerçevesindeki görev ve sorumluluklarını Şirket Politikası ve Uyum Programı kapsamında yerine getirmektedir. Şirket’in maruz kaldığı risklerin mevzuatın öngördüğü sınırlarda ve Şirket’in temel stratejilerine uygun olması esas olup, risk süreçleri, Yönetim Kurulu tarafından onaylanan dâhili düzenlemelere ve Şirket’in tabi olduğu mevzuatlara uygun olarak yürütülmektedir. Faaliyetler sırasında karşılaşılabilecek riskler “Şirket Risk Kataloğu” aracılığıyla tanımlanarak sınıflandırılmaktadır.
İş Leasing, etkin kurumsal yönetim uygulamaları sonucunda 2009 yılında BİST Kurumsal Yönetim Endeksi’ne dâhil edilmiştir. Şirket’in kurumsal yönetim ilkelerine verdiği önem, bunu sürekli ve dinamik bir süreç olarak yürütmedeki istekliliği ve bu doğrultuda bir önceki derecelendirme notunun tahsis edilmesinden bu yana geçen süre içinde gerçekleştirilen iyileştirmeler göz önüne alınarak, Saha Kurumsal Yönetim ve Kredi Derecelendirme A.Ş. tarafından 2021 yılında gerçekleştirilen derecelendirme çalışması neticesinde, kurumsal yönetim derecelendirme notu 10 üzerinden 9,29 (%92,91) olarak belirlenmiştir.
İş Leasing’de pay sahipliği haklarının kullanılmasında mevzuata, esas sözleşmeye ve diğer iç düzenlemelere uyulmaktadır ve bu hakların kullanılmasını sağlayacak önlemler alınmıştır.
Şirket’in, pay sahipleri ile ilişkileri, Yatırımcı İlişkileri Bölümü tarafından yürütülmektedir.
Şirket’in kamuya açıklanmış bir kâr dağıtım politikası mevcut olup, hisse devrinde kısıtlama bulunmamaktadır. Oy hakkının kullanılmasını zorlaştırıcı uygulamalardan kaçınılmakta ve sınır ötesi de dâhil olmak üzere her pay sahibine oy hakkını en kolay ve uygun şekilde kullanma fırsatı sağlanmaktadır.
Şirket içerisinde kamunun aydınlatılması ve bilgilendirme politikasının izlenmesi, gözetimi ve geliştirilmesi üç bağımsız üyenin bulunduğu dokuz kişiden oluşan Yönetim Kurulu’nun yetki ve sorumluluğu altındadır.
Yönetim Kurulu bünyesinde Kurumsal Yönetim Komitesi, Denetimden Sorumlu Komite ve Riskin Erken Saptanması Komiteleri görev yapmaktadır. Üç Yönetim Kurulu üyesi ve Yatırımcı İlişkileri Bölümü Yöneticisi’nden oluşan Kurumsal Yönetim Komitesi Şirket’in Kurumsal Yönetim İlkeleri’ne uyumunu izlemekte ve bu konuda Yönetim Kurulu’na öneriler sunmakta olup bilgilendirme fonksiyonunun koordinasyonunu ise Yatırımcı İlişkileri Bölümü üstlenmektedir.
İş Leasing bünyesinde pay sahipleri ile ilişkilerin düzenli bir şekilde yürütülmesi, yatırımcı sorunlarının en verimli şekilde çözüme kavuşturulması amacıyla Yatırımcı İlişkileri Bölümü oluşturulmuştur ve bölümün faaliyetleri düzenli olarak Kurumsal Yönetim Komitesi'ne ve Yönetim Kurulu'na raporlanmaktadır.
SPK’nın 10 Ocak 2019 tarih, 2/49 sayılı kararı gereğince; II-17.1 sayılı Kurumsal Yönetim Uyum Raporlaması, Kamuyu Aydınlatma Platformu (KAP) üzerinden Kurumsal Uyum Raporu (URF) ve Kurumsal Yönetim Bilgi Formu (KYBF) şablonları kullanılarak hazırlanmıştır. İlgili raporlamalara www.kap.org.tr/tr/sirket-bilgileri/ ozet/988-is-finansal-kiralama-a-s adresinden ulaşılabilir.
Öncelikli konuların takibi için, iç kontrol ve iç denetim faaliyetleri kapsamındaki çalışmaların gözetimi, değerlendirilmesi ve yönlendirilmesi Denetimden Sorumlu Komite tarafından yürütülmektedir. Denetimden Sorumlu Komite kanalıyla Yönetim Kurulu’na bağlı olarak faaliyet gösteren İç Denetim Bölümü ve İç Kontrol Risk Yönetimi, Uyum ve Mevzuat Bölümü, risk kültürünün Şirket genelinde oluşturulması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Denetimden Sorumlu Komite, iç kontrol sisteminin etkinliği ve iç kontrol faaliyetlerinin sonuçlarını, İç Denetim Bölümü ve İç Kontrol Risk Yönetimi, Uyum ve Mevzuat Bölümü tarafından hazırlanan raporlar vasıtasıyla dönemsel olarak değerlendirmekte, söz konusu raporlarda yer alan bulgulara yönelik olarak alınması gereken önlemlere ilişkin önerilerini Yönetim Kurulu ile paylaşmaktadır.
İş Leasing’de, her yılın sonunda hazırlanan denetim planı çerçevesinde, iki yılda bir tüm bölümler, üç yılda bir tüm şubeler denetime tabi tutulmakta olup ek olarak mevzuat uyum denetimleri yapılmaktadır. İç kontrol, Risk Yönetimi, Uyum ve Mevzuat Bölümü çalışmalarını yıllık faaliyet planı doğrultusunda yürütmekte, yaptığı çalışmalara ilişkin hazırlanan raporları periyodik olarak Denetimden Sorumlu Komite ve Riskin Erken Saptanması Komitesi aracılığıyla Yönetim Kurulu’na sunmaktadır.
2021 yılında toplam on dört adet iç denetim çalışması yürütülmüş ve denetim raporları Denetimden Sorumlu Komite’nin ve Yönetim Kurulu’nun bilgisine sunulmuştur. İç kontrol çalışmaları kapsamında altı adet rapor ile aylık özet ve üçer aylık detay olmak üzere on iki adet risk raporu düzenlenmiş olup, Riskin Erken Saptanması Komitesi aracılığı ile Yönetim Kurulu’nun bilgisine sunulmuştur.
Yıl içinde dört defa gerçekleştirilen Yönetim Kurulu toplantısına, dört adedi Uyum Görevlisi tarafından, dört adedi Finansal Yönetim Bölümü tarafından olmak üzere toplam sekiz adet rapor sunulmuştur. Dönem içinde Şirket'in kamu idareleri tarafından yükümlü tutulduğu herhangi bir uygulama söz konusu olmamıştır.
İş Leasing, Sermaye Piyasası Kurulu (SPK)’nun "Sürdürülebilirlik İlkeleri Uyum Çerçevesi"nde belirtilen hususlar başta olmak üzere, sürdürülebilirlik çalışmalarını yasal düzenlemelerin gerekliliklerinin ötesine taşıma hedefiyle hareket etmektedir.
İş Leasing’in sürdürülebilirlik alanında yürüttüğü faaliyetler, SPK tarafından 2020 yılında yürürlüğe konulan “Sürdürülebilirlik İlkeleri Uyum Çerçevesi”nde belirtilen ilkeler ile büyük ölçüde ör tüşmektedir. Şirket’in sürdürülebilir değer yaratma hedefine katkı sağlayacak şekilde, ilerleyen dönemde tam uyum sağlanması hedeflenmekte ve Sürdürülebilirlik Komitesi gözetiminde sürdürülebilirlik çalışmalarına yönelik faaliyetlerin etkin uygulamalarla güçlendirilmesine devam edilmektedir.
İstanbul, 02.03.2022
İş Finansal Kiralama A.Ş. Yönetim Kurulu’na;
İş Leasing, Sermaye Piyasası Kurulu (SPK)’nun Sürdürülebilirlik İlkeleri Uyum Çerçevesi’nde belirtilen
hususlar başta olmak
üzere, sürdürülebilirlik çalışmalarını yasal düzenlemelerin gerekliliklerinin ötesine taşımak hedefiyle
hareket etmektedir.
İş Leasing’in sürdürülebilirlik alanında yürüttüğü faaliyetlerin birçoğu, SPK tarafından 2020 yılında yürürlüğe konulan “Sürdürülebilirlik İlkeleri Uyum Çerçevesi”nde belirtilen ilkeler ile örtüşmektedir. Bu çerçevede SPK’nın “uy ya da açıkla” yaklaşımı ile hazırladığı zorunlu olmayan “Sürdürülebilirlik İlkeleri Uyum Çerçevesinde” belirtilen ilkelerin bir kısmına İş Leasing tarafından uyum sağlanmıştır. Söz konusu ilkelerin bazılarına, uygulamada yaşanan zorluklar, ulusal ve uluslararası alandaki belirsizlikler, bazı ilkelerin Şirket’in mevcut yapısı ile tam örtüşmemesi, devam eden çalışmalarda elde edilecek bulgulara göre uyum esaslarının belirlenecek olması gibi nedenlerle henüz tam uyum sağlanamamıştır.
Şirketimizin sürdürülebilir değer yaratma hedefine katkı sağlayacak şekilde, henüz tam uyum sağlanamamış olan ilkelere ilerleyen dönemde azami ölçüde uyum sağlanması hedeflenmekte ve ve bu doğrultuda komitemiz gözetiminde sürdürülebilirlik çalışmalarına yönelik faaliyetlerin sürdürülmesine devam edilmektedir.
Bu çerçevede, 2021 yılı faaliyet dönemini kapsayan Sürdürülebilirlik İlkeleri Uyum Raporu söz konusu ilkelerin uygulanabilen ve uygulanamayan hususlarını içerecek şekilde ve Şirketimizin bu konudaki öncelikleri doğrultusunda hazırlanmak suretiyle Ek’te yer almaktadır.
Sürdürülebilirlik İlkeleri çerçevesinde Şirket faaliyet raporunda yer almak üzere hazırlanmış olan Sürdürülebilirlik İlkeleri Uyum Raporu tarafımızca incelenmiş ve yapılan değerlendirme sonucunda söz konusu Rapor, yukarıda yer alan beyanımız doğrultusunda uygun bulunarak bilgilerinize sunulmuştur.
Saygılarımızla,
İş Finansal Kiralama A.Ş.
Kurumsal Yönetim Komitesi
İLKELER |
UYUM DURUMU |
AÇIKLAMALAR |
---|---|---|
A. Genel İlkeler |
||
A1. Strateji, Politika ve Hedefler |
||
Yönetim Kurulu ÇSY öncelikli konularını, risklerini ve fırsatlarını belirler ve buna uygun ÇSY politikalarını oluşturur. Söz konusu politikaların etkin bir biçimde uygulanması bakımından; Ortaklık içi yönerge, iş prosedürleri vs. hazırlanabilir. Bu politikalar için Yönetim Kurulu kararı alır ve kamuya açıklar. |
Evet |
|
ÇSY politikalarına, risk ve fırsatlarına uygun Ortaklık Stratejisini belirler. Ortaklık stratejisi ve ÇSY politikalarına uygun kısa ve uzun vadeli hedeflerini belirler ve kamuya açıklar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 30 |
A2. Uygulama/İzleme |
||
ÇSY politikalarının yürütülmesinden sorumlu komiteleri/birimleri belirler ve kamuya açıklar. Sorumlu komite/birim, politikalar kapsamında gerçekleştirilen faaliyetleri yılda en az bir kez ve her halükarda Kurul’un ilgili düzenlemelerinde yıllık faaliyet raporlarının kamuya açıklanması için belirlenen azami süreler içerisinde kalacak şekilde Yönetim Kuruluna raporlar. |
Evet |
isleasing.com.tr/surdurulebilirlik/
|
Belirlenen kısa ve uzun vadeli hedefler doğrultusunda uygulama ve eylem planlarını oluşturur ve kamuya açıklar. |
Kısmi Uyum |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 42 |
ÇSY Kilit Performans Göstergelerini (KPG) belirler ve yıllar bazında karşılaştırmalı olarak açıklar. Teyit edilebilir nitelikteki verilerin varlığı halinde, KPG’leri yerel ve uluslararası sektör karşılaştırmalarıyla birlikte sunar. |
Kısmi Uyum |
» Performans göstergeleri sürdürülebilirlik raporunda
yıllar bazında karşılaştırmalı olarak verilmiştir. Ancak, kamuoyu ile paylaşılan göstergeler
açısından karşılaştırılabilir ve teyit edilebilir nitelikte yerel veya uluslararası sektör
karşılaştırmaları bulunmamaktadır. |
İş süreçlerine veya ürün ve hizmetlere yönelik sürdürülebilirlik performansını iyileştirici inovasyon faaliyetlerini açıklar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 29 |
A3. Raporlama |
||
Sürdürülebilirlik performansını, hedeflerini ve eylemlerini yılda en az bir kez raporlar ve kamuya açıklar. Sürdürülebilirlik faaliyetlerine ilişkin bilgileri faaliyet raporu kapsamında açıklar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu 30 |
Paydaşlar için ortaklığın konumu, performansı ve gelişiminin anlaşılabilmesi açısından önemli nitelikteki bilgilerin, doğrudan ve özlü bir anlatımla paylaşılması esastır. Ayrıntılı bilgi ve verileri kurumsal internet sitesinde ayrıca açıklayabilir, farklı paydaşların ihtiyaçlarını doğrudan karşılayan ayrı raporlar hazırlayabilir. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu |
Şeffaflık ve güvenilirlik bakımından azami özen gösterir. Dengeli yaklaşım kapsamında açıklama ve raporlamalarda öncelikli konular hakkında her türlü gelişmeyi objektif bir biçimde açıklar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 21-22 |
Faaliyetlerinin Birleşmiş Milletler (BM) 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları’ndan hangileri ile ilişkili olduğu hakkında b ilgi verir. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 32 |
Çevresel, sosyal ve kurumsal yönetim konularında aleyhte açılan ve/veya sonuçlanan davalara ilişkin açıklama yapar. |
Evet |
Çevresel, sosyal ve kurumsal yönetim konularında Şirketimiz aleyhine açılan ve/veya sonuçlanan herhangi bir dava bulunmamaktadır. |
A4. Doğrulama |
||
Bağımsız üçüncü taraflara (bağımsız sürdürülebilirlik güvence sağlayıcılarına) doğrulatıldığı takdirde, sürdürülebilirlik performans ölçümlerini kamuya açıklar ve söz konusu doğrulama işlemlerinin artırılması yönünde gayret gösterir. |
Kısmi Uyum |
Çevresel ve Sosyal performans göstergeleri henüz bağımsız üçüncü taraf kuruluşça doğrulanmamıştır. |
B. ÇEVRESEL İLKELER |
||
Çevre yönetimi alanındaki politika ve uygulamalarını, eylem planlarını, çevresel yönetim sistemlerini (ISO 14001 standardı ile bilinmektedir) ve programlarını açıklar. |
Kısmi Uyum |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 38 |
Çevre ile ilgili kanun ve ilgili diğer düzenlemelere uyum sağlar ve bunları açıklar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu sayfa 19-41 |
Sürdürülebilirlik İlkeleri kapsamında hazırlanacak raporda yer verilecek çevresel raporun sınırı, raporlama dönemi, raporlama tarihi, veri toplama süreci ve raporlama koşulları ile ilgili kısıtları açıklar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 63-64-65 |
Çevre ve iklim değişikliği konusuyla ilgili ortaklıktaki en üst düzey sorumluyu, ilgili komiteleri ve görevlerini açıklar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, sayfa 35-36 |
Hedeflerin gerçekleştirilmesi de dâhil olmak üzere, çevresel konuların yönetimi için sunduğu teşvikleri açıklar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, sayfa 58 |
İş süreçlerine veya ürün ve hizmetlerine yönelik sürdürülebilirlik performanslarını ve bu performansı iyileştirici faaliyetlerini açıklar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, sayfa 37-38-39 |
Sadece doğrudan operasyonlar bakımından değil, ortaklık değer zinciri boyunca çevresel konuları nasıl yönettiğini ve stratejilerine tedarikçi ve müşterileri nasıl entegre ettiğini açıklar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, sayfa 56 |
Çevresel konularda (sektörel, bölgesel, ulusal ve uluslararası) politika oluşturma süreçlerine dâhil olup olmadığını; çevre konusunda üyesi olduğu dernekler, ilgili kuruluşlar ve sivil toplum kuruluşları ile yaptığı iş birliklerini ve varsa aldığı görevleri ve desteklediği faaliyetleri açıklar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 60 |
Çevresel göstergeler (Sera gazı emisyonları (Kapsam-1 (Doğrudan), Kapsam-2 (Enerji dolaylı), Kapsam-3 (Diğer dolaylı)1), hava kalitesi, enerji yönetimi, su ve atıksu yönetimi, atık yönetimi, biyoçeşitlilik etkileri) ışığında çevresel etkileri ile ilgili bilgileri dönemsel olarak karşılaştırılabilir bir şekilde raporlar. |
Hayır |
2021 yılından başlamak üzere, raporlanması hedeflenmektedir. |
Verilerini toplamak ve hesaplamak için kullandığı standart, protokol, metodoloji ve baz yıl ayrıntılarını açıklar. |
Hayır |
2021 yılından başlamak üzere, raporlanması hedeflenmektedir. |
Önceki yıllarla karşılaştırmalı olarak rapor yılı için çevresel göstergelerin durumunu açıklar (artış veya azalma). |
Hayır |
2021 yılından başlamak üzere, raporlanması hedeflenmektedir. |
Çevresel etkilerini azaltmak için kısa ve uzun vadeli hedefler belirler ve bu hedefleri açıklar. Bu hedeflerin Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Taraflar Konferansı’nın önerdiği şekilde Bilime Dayalı olarak belirlenmesi tavsiye edilir. Daha önce belirlediği hedeflere göre rapor yılında gerçekleşen ilerleme söz konusu ise konu hakkında bilgi verir. |
Hayır |
İzleyen dönemde değerlendirilecektir. |
İklim krizi ile mücadele stratejisini ve eylemlerini açıklar. |
Hayır |
İzleyen dönemde değerlendirilecektir. |
Sunduğu ürünler ve/veya hizmetlerin potansiyel olumsuz etkisini önleme veya minimize etme program ya da prosedürlerini açıklar; üçüncü tarafların sera gazı emisyon miktarlarında azaltım sağlamaya yönelik aksiyonlarını açıklar. |
Kısmi Uyum |
Şirketimiz tarafından “Finanse Edilmeyen Faaliyetler” listesi yayınlanmış olup, bu listede yer alan faaliyetlere yönelik yatırımlar finanse edilmemektedir. Üçüncü tarafların sera gazı emisyon miktarında azaltım sağlamaya yönelik aksiyonlar izleyen dönemde değerlendirilecektir. |
Çevresel etkilerini azaltmaya yönelik aldığı aksiyonlar, yürüttüğü projeler ve girişimlerin toplam sayısını ve bunların sağladığı çevresel fayda/kazanç ve maliyet tasarruflarını açıklar. |
Evet |
» 2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 41-42-43 |
Toplam enerji tüketim verilerini (hammaddeler hariç) raporlar ve enerji tüketimlerini Kapsam-1 ve Kapsam-2 olarak açıklar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 63 |
Raporlama yılında üretilen ve tüketilen elektrik, ısı, buhar ve soğutma hakkında bilgi sağlar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 63 |
Yenilenebilir enerji kullanımının artırılması, sıfır veya düşük karbonlu elektriğe geçiş konusunda çalışmalar yapar ve bu çalışmaları açıklar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 25-28-29-30 |
Yenilenebilir enerji üretim ve kullanım verilerini açıklar. |
Evet |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 43 |
Enerji verimliliği projeleri yapar ve bu çalışmalar sayesinde enerji tüketim ve emisyon azaltım miktarını açıklar. |
Kısmi Uyum |
» 2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 42 |
Yer altından veya yer üstünden çekilen, kullanılan, geri dönüştürülen ve deşarj edilen su miktarlarını, kaynaklarını ve prosedürlerini (Kaynak bazında toplam su çekimi, su çekiminden etkilenen su kaynakları; geri dönüştürülen ve yeniden kullanılan suyun yüzdesi ve toplam hacmi vb.) raporlar. |
Hayır |
İzleyen dönemde değerlendirilecektir. |
Operasyonlar veya faaliyetlerinin herhangi bir karbon fiyatlandırma sistemine (Emisyon Ticaret Sistemi, Cap & Trade veya Karbon Vergisi) dâhil olup olmadığını açıklar. |
Hayır |
İzleyen dönemde değerlendirilecektir. |
Raporlama döneminde biriken veya satın alınan karbon kredisi bilgisini açıklar. |
Hayır |
İzleyen dönemde değerlendirilecektir. |
Ortaklık içerisinde karbon fiyatlandırması uygulanıyor ise ayrıntılarını açıklar. |
Hayır |
İzleyen dönemde değerlendirilecektir. |
Çevresel bilgilerini açıkladığı tüm zorunlu ve gönüllü platformları açıklar. |
Kısmi Uyum |
2020 Yılı Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 63 |
C. SOSYAL İLKELER |
||
C1. İnsan Hakları ve Çalışan Hakları |
||
İnsan Hakları Evrensel Beyannamesine, Türkiye’nin onayladığı ILO Sözleşmelerine ve Türkiye’de insan hakları ve çalışma hayatını düzenleyen hukuksal çerçeve ve mevzuata tam uyumun taahhüt edildiği Kurumsal İnsan Hakları ve Çalışan Hakları Politikası oluşturur. Söz konusu politikayı ve politikanın uygulanması ile ilgili rolleri ve sorumlulukları kamuya açıklar. |
Kısmi Uyum |
»
isleasing.com.tr/insan-kaynaklari/insankaynaklari-
politikamiz/ |
İşe alım süreçlerinde fırsat eşitliği sağlar. Tedarik ve değer zinciri etkilerini de gözeterek adil iş gücü, çalışma s tandartlarının iyileştirilmesi, kadın istihdamı ve kapsayıcılık konularına (kadın, erkek, dini inanç, dil, ırk, etnik köken, yaş, engelli, mülteci vb. ayrımı yapılmaması gibi) politikalarında yer verir. |
Evet |
isleasing.com.tr/yatirimci-iliskileri/kurumsalyonetim/ etik-ilkeler/ |
Belirli ekonomik, çevresel, toplumsal faktörlere duyarlı kesimlerin (düşük gelirli kesimler, kadınlar vb.) veya azınlık haklarının/fırsat eşitliğinin gözetilmesi konusunda değer zinciri boyunca alınan önlemleri açıklar. |
Kısmi Uyum |
İzleyen dönemde değerlendirilecektir. |
Ayrımcılığı, eşitsizliği, insan hakları ihlallerini, zorla çalıştırmayı önleyici ve düzeltici uygulamalara ilişkin gelişmeleri raporlar. Çocuk işçi çalıştırılmamasına yönelik düzenlemeleri açıklar. |
Kısmi Uyum |
» Çocuk işçi çalıştırılmamasına yönelik düzenlemeler
Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 38-39 |
Çalışanlara yapılan yatırım (eğitim, gelişim politikaları), tazminat, tanınan yan haklar, sendikalaşma hakkı, iş/hayat dengesi çözümleri ve yetenek yönetimine ilişkin politikalarını açıklar. Çalışan şikayetleri ve anlaşmazlıkların çözümüne ilişkin mekanizmaları oluşturarak uyuşmazlık çözüm süreçlerini belirler. Çalışan memnuniyetinin sağlanmasına yönelik olarak yapılan faaliyetleri düzenli olarak açıklar. |
Evet |
» Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 53-54 |
İş sağlığı ve güvenliği politikaları oluşturur ve kamuya açıklar. İş kazalarından ve sağlığın korunması amacıyla alınan önlemleri ve kaza istatistiklerini açıklar. |
Kısmi Uyum |
» Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 52 |
Kişisel verilerin korunması ve veri güvenliği politikalarını oluşturur ve kamuya açıklar. |
Evet |
|
Etik politikası oluşturur (iş, çalışma etiği, uyum süreçleri, reklam ve pazarlama etiği, açık bilgilendirme vb. çalışmaları dâhil) ve kamuya açıklar. |
Evet |
isleasing.com.tr/yatirimci-iliskileri/kurumsalyonetim/ etik-ilkeler/ |
Toplumsal yatırım, sosyal sorumluluk, finansal kapsayıcılık ve finansmana erişim kapsamındaki çalışmalarını açıklar. |
Evet |
Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 57-58 |
Çalışanlara ÇSY politikaları ve uygulamaları konusunda bilgilendirme toplantıları ve eğitim programları düzenler. |
Evet |
Escarus tarafından 18-19/11/2021 tarihlerinde tüm çalışanlara ÇSYS konusunda eğitim verilmiştir. |
C2. Paydaşlar, Uluslararası Standartlar ve İnisiyatifler |
||
Sürdürülebilirlik alanındaki faaliyetlerini tüm paydaşların (çalışanlar, müşteriler, tedarikçiler ve hizmet sağlayıcılar, kamu kuruluşları, hissedarlar, toplum ve sivil toplum kuruluşları vb.) ihtiyaç ve önceliklerini dikkate alarak yürütür. |
Evet |
Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 28 |
Müşteri şikayetlerinin yönetimi ve çözümüne ilişkin müşteri memnuniyeti politikası düzenler ve kamuya açıklar. |
Evet |
Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 22 |
Paydaş iletişimini sürekli ve şeffaf bir şekilde yürütür; hangi paydaşlarla, hangi amaçla, ne konuda ve ne sıklıkla iletişime geçtiğini, sürdürülebilirlik faaliyetlerinde kaydedilen gelişmeleri açıklar. |
Evet |
Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 26 |
Benimsediği uluslararası raporlama standartlarını (Karbon Saydamlık Projesi (CDP), Küresel Raporlama Girişimi (GRI), Uluslararası Entegre Raporlama Konseyi (IIRC), Sürdürülebilirlik Muhasebe Standartları Kurulu (SASB), İklimle İlişkili Finansal Açıklamalar Görev Gücü (TCFD) vb.)) kamuya açıklar. |
Evet |
Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 64-65-66-67 |
İmzacısı veya üyesi olduğu uluslararası kuruluş veya ilkeleri (Ekvator Prensipleri, Birleşmiş Milletler Çevre Programı Finans Girişimi (UNEP-FI), Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler (UNGC), Birleşmiş Milletler Sorumlu Yatırım Prensipleri (UNPRI) vb.), benimsediği uluslararası prensipleri (Uluslararası Sermaye Piyasası Birliği (ICMA) Yeşil/Sürdürülebilir Tahvil Prensipleri gibi) kamuya açıklar. |
Evet |
Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 32 |
Borsa İstanbul Sürdürülebilirlik Endeksi ve uluslararası sürdürülebilirlik endekslerinde (Dow Jones Sürdürülebilirlik Endeksi, FTSE4Good, MSCI ÇSY Endeksleri vb.) yer almak için somut çaba gösterir. |
Hayır |
Şirket BIST endeksine dahil olmayı hedeflemektedir. |
D. KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİ |
||
II-17.1 sayılı Sermaye Piyasası Kurulu Kurumsal Yönetim Tebliği kapsamında zorunlu olarak uyulması gereken Kurumsal Yönetim ilkeleri yanında tüm Kurumsal Yönetim ilkelerine uyum sağlanması için azami çaba gösterir. |
Evet |
Faaliyet Raporu, Sayfa |
Sürdürülebilirlik konusunu, faaliyetlerinin çevresel etkilerini ve bu konudaki ilkeleri kurumsal yönetim stratejisini belirlerken göz önünde bulundurur. |
Evet |
Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 28-29 |
Kurumsal Yönetim İlkeleri’nde belirtildiği şekilde menfaat sahiplerine ilişkin ilkelere uyum sağlamak ve menfaat sahipleri ile iletişimi güçlendirmek için gerekli tedbirleri alır. Sürdürülebilirlik alanındaki tedbirler ve stratejilerin belirlenmesinde menfaat sahiplerinin görüşlerine başvurur. |
Evet |
Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 31-41-49-55 |
Sosyal sorumluluk projeleri, farkındalık etkinlikleri ve eğitimler ile sürdürülebilirlik konusu ve bunun önemi hakkında farkındalığın artırılması konusunda çalışır. |
Evet |
Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 57-58 |
Sürdürülebilirlik konusunda uluslararası standartlara ve inisiyatiflere üye olmak ve çalışmalara katkı sağlamak için çaba gösterir. |
Evet |
Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 60 |
Rüşvet ve yolsuzlukla mücadele ile vergisel açıdan dürüstlük ilkesine yönelik politika ve programlarını açıklar. |
Evet |
Sürdürülebilirlik Raporu, Sayfa 23 |
İş Leasing yüksek kurumsal yönetime uyumun öncül gerekliliklerinden biri olan etkili etik yaklaşımını ve iş ahlakıyla biçimlenen kurum kültürünü başta çalışanları olmak üzere tüm değer zincirinde yaygınlaştırmaktadır. İş Leasing Etik İlkeleri, tüm paydaşları ve diğer kurumlar ile arasındaki her türlü etkileşimde uyulması gereken birincil kuralları belirlemektedir. Bu ilkeler, aykırı davranışlarla karşılaşılması durumunda Şirket tarafından uygulanacak yaptırımlara ve iyileştirme faaliyetlerine dayanak oluşturmaktadır.
Etik İlkeler’in tüm çalışanlara bildirilmesi, çalışanların bu kurallara gerekli önemi vermelerinin sağlanması ve bu kurallara uyulması konusunda gerekli çaba ve liderliğin gösterilmesi Şirket’te görev yapan yöneticilerin sorumluluğunda olup, Şirket'te yeni işe başlayan çalışanlara Etik İlkeler'in yer aldığı form verilmekte, oryantasyon sırasında yapılan sunumlarda da konu hakkında detaylı bilgilendirme yapılmaktadır.
İş Leasing, başta çalışanları olmak üzere, müşterileri ve diğer paydaşlarının, herhangi bir uyumsuzluk vakası ile karşılaşmaları veya Şirket politikalarını ve etik ilkelerini ihlal eden davranışları fark etmeleri durumunda bildirimde bulunabilecekleri Etik Hattı uygulamasını 2021 yılında hayata geçirmiştir. Daha şeffaf, daha adil bir kurum olarak faaliyet gösterilmesi amacıyla hayata geçirilen ve sürdürülebilirlik yönetimine destek veren bir uygulama olan İş Leasing Etik Hattı, uyumsuzluk ve etik ihlali vakalarını bildirmek isteyen ilgili paydaşların her türlü endişe ve sorunlarına çözüm bulunmasına olanak sağlamaktadır.
Etik Hattı’na telefon veya e-posta adresinden bildirimde bulunulabilmektedir. Bildirimler isteğe bağlı olarak isim vermeden de yapılabilmektedir.
Etik Hattı’na yapılan bildirimlerin değerlendirilmesi, araştırılması ve sonuçlandırılmasından Çevresel ve Sosyal Risk Yönetim Sistemi (ÇSYS) sorumludur. Gizliliğe önem veren İş Leasing’de, Etik Hattı’na bildirimde bulunan iyi niyetli kişilere karşı herhangi bir yaptırımda bulunulmamaktadır.
Etik iş ilkeleri, kurum kültürünün özünü oluşturmaktadır.
İş Leasing sektörel ve toplumsal etik sorumlulukların yerine getirilmesinde, iş ahlakını kurum kültürü düzeyine taşımayı ve yaygınlaştırmayı başaran öncü finans kuruluşları arasında yer almaktadır. Şirket’in tüm faaliyetleri ve süreçleri Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası’nda yer alan temel ilke ve prosedürler çerçevesinde yürütülmekte ve gözden geçirilmektedir. Etik iş ilkeleri kapsamında rüşvet ve yolsuzlukla mücadele, İş Leasing’in hiçbir suretle taviz vermediği öncelikli konular arasındadır.
İş Leasing, Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası ile Şirket adına hareket eden veya Şirket’e hizmet veren tüm iş ortaklarının da rüşvet ve yolsuzluk karşıtı yasal düzenlemelere uyumunun sağlanmasını amaçlamaktadır. Bu yaklaşımla İş Leasing, sürdürülebilir finans vizyonu çerçevesinde değer zincirinin tüm bileşenlerine iş ahlakını ve kurum kültürünü yaygınlaştırmayı hedeflemektedir.
İş Leasing, Şirket içerisindeki tüm süreçlerinde rüşvet ve yolsuzlukla mücadele konusunda gereken her türlü önlemi almakta ve tüm çalışanları için farkındalık yaratıcı eğitim programları ile bilgilendirme faaliyetleri düzenlemektedir. 2021 yılı içerisinde 139 çalışana Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele eğitimi verilmiştir.
Şirket, uluslararası normlar ve ulusal mevzuat hükümleri çerçevesinde temsil ve ağırlama faaliyetleri açısından ölçülü şekilde ve kabul edilebilir normlar dâhilinde hareket etmektedir.
Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası’na uyumun denetimi, iç denetim planı kapsamında her yıl düzenli olarak gerçekleştirilmektedir.
İş Leasing, rüşvet, yolsuzluk ve benzeri suçlarla mücadeleyi etkin denetim mekanizmasıyla destekleyerek, iş yapma biçimine kurum kültürü olarak entegre ettiği bu bakış açısı sayesinde raporlama döneminde herhangi bir suistimal ve yolsuzluk vakası ile karşı karşıya kalmamıştır.
Borsada işlem gören halka açık bir şirket olarak İş Leasing’in tüm finansal işlemleri şeffaf ve hesap verilebilir niteliktedir. Kamuya açıklanan finansal tabloları, kayıt düzeni ve vergi hesaplamaları bağımsız denetim firmaları tarafından denetlenmektedir.
Bağımsız denetim firmaları 3’er aylık dönemler halinde İş Leasing’in muhasebe kayıtlarının yasal mevzuata uygunluğunu denetlemektedir. Denetim firmalarından vergisel konularda danışmanlık ve Tam Tasdik hizmeti alınmakta, vergi beyannameleri kontrol edilmekte, geçici vergiler ile kurumlar vergisi denetim firması tarafından tasdik edilerek Gelir İdaresi Başkanlığı’na iletilmektedir. Şirketimiz sorumluluğundaki tüm vergiler, yasal süreleri içerisinde ilgili devlet kurumlarına ödenmektedir.
Etik İlkeler, Şirket’in kurumsal internet sitesi (www.isleasing.com.tr) ile Şirket’in iç yayın organlarında yayınlanmakta ve tüm paydaşlar tarafından takip edilmektedir.
Etik Hattı’na Pazartesi - Cuma günleri 9:00 - 17:00 saatleri arasında 0 (212) 350 74 00 / 7421- 7409 numaralı telefon numaralarından veya etik e-posta adresinden (etik@isleasing.com.tr) bildirimde bulunulabilmektedir.
Vergi makamları ile ilgili kurumlar tarafından hazırlanmış bulunan web portalları üzerindeki dijital uygulamalar aracılığıyla, gerek ilgili kurumların telefon bağlantıları gerekse elektronik posta adresleri yoluyla aktif iletişim sağlanmakta, ihtiyaç duyulması halinde ilgili kurumlardaki müşteri temsilcileri ile yeni düzenlemelere tam uyumluluk sağlamak için bilgilendirme ve paylaşım toplantıları gerçekleştirilmektedir.